Lördag den 20 juli var jag funktionär på en endurotävling på hemmabanan och då började Vargen bete sig illa och varningar om ”Insulation Error” dök upp i displayen flera gånger. Kontaktade support så fort jag kommit hem och kl. 18:15 på eftermiddagen fick jag svar. Starks support är otrolig!
Efter en del utredande stod det klart att motorn måste bytas. Tisdag den 23 juli skickades en utbytesmotor från Barcelona och på fredag vid lunchtid levererades den. För att byta motor måste hela hojen rivas ner så det blev några timmar i garaget.
Onsdag den 31 juli provkörde jag Vargen på Björbybanan och allt funkade.
En anledning till att det var bråttom att få klart var att jag var anmäld till Ränneslättsloppet den 3 augusti. Hade anmält mig till ”vanliga” Ränneslätt och inte till elklassen som kör kortare varv. Ville testa hur Vargen skulle funka på ett vanligt motionslopp och med en elbil (KIA EV6), som har V2L som gör att man kan ladda hojen direkt från bilen.
På fredag den 2 aug drog jag och Catharina söderut med bil och släp. Det blev även ett test på hur långt man kunde köra vår elbil med släp. Vi körde från Karlstad till Gränna innan vi laddade bilen så det var ok.
På lördag var det dags för tävling. Vi hade fått en egen parkering alldeles bredvis servicedepån för att kunna ladda hojen från bilen under loppet. Stort tack till Per Bergqvist i tävlingsledningen och övriga funktionärer som ställde upp till max!
Hur gick loppet då? Ja, körningen gick bra tycker jag och jag hade lätt klarat tre varv om jag inte klantat mig, så nu blev det dock bara två varv. Det var kul körning i alla fall.
Startade i sista startled och det gjorde ju att man satt fast i köer en bra bit in i racet innan det släppte. Sedan flöt det på bra tycker jag. Berget klarades utan problem, men när jag kom till varvningen efter första varvet såg jag fel på displayen och trodde jag behövde gå i depå och ladda, men när jag kom in fick jag se att jag hade 66% kvar. Där försvann minst fem minuter…
Ut på varv två som flöt på bra och när jag kom till varvningen andra gången måste jag dock gå i depå och ladda. Klockan var strax efter 12 och eftersom starten gått kl. 10:15 och körtiden är två timmar så tog jag tid och laddade 7-8 minuter och drog ut till banan igen exakt 12:10 för varv tre, men när jag kom till varvningen hade redan målsnöret dragits. Surt! Pratade med en funktionär och han sade att eftersom starten gått ett par minuter för tidigt så stoppades också varvningen tidigare.
Det var en kul tävling i alla fall trots missöden. Jag har kört Ränneslätt förut, men man glömmer alltid hur j***a stenigt och stalpigt det är – men det är ju enduro!
Vargen funkade jättbra på Ränneslätt och två varv på en laddning är inga problem för de flesta motionärer. Jag startade på 94% och hade 66% kvar efter första varvet. Jag körde på 26 hk och 10% regen (motorbroms).