Årets andra grustur kördes lite senare än vanligt, den 13 -14 september. Fyra var bokade, men tyvärr fick jag en avbokning några veckor innan och det var tre personer plus jag själv som körde: Roger och Robert från Söderköping som var med förra året och Lennart, även han från Söderköping.
På fredag körde vi nya vägar upp till Hagfors och sedan söderut via bl.a. Vargåsen, Colins Crest, Gårdsjö. Mycket rallyvägar alltså.
När vi tog en paus strax innan Gårdsjö kände vi en obehaglig lukt från Roberts Africa Twin. Var den dålig i magen tro? Vi körde vidare men när vi närmade oss Nilsby stannade hojen. Bort med lite sidokåpor och här fanns orsaken både till lukten vi känt och till att hojen stannat: Batteriet var varmt, hade svällt upp och spruckit.
Robert fick vänta hos hojen i sällskap med älgar och kor medan vi andra åkte och hämtade bil och släp. Väl hemma och med ett nytt batteri (även det från Biltema) vidtog ett antal kreativa försök att få igång hojen och till slut startade den, men den laddade ca 17 volt, vilket är för mycket och alla lampor hade pajat när batteriet sprack. Skulle det gå att köra nästa dag ändå? Kanske om man kör några mil utan laddning, kör några mil med laddning, några mil utan, etc… Ja, vi testar!
På lördag drog vi iväg och den elshockade Hondan var med. Den gick dock bara till Löfbergs Arena, sedan dog den. Förmodligen hade även bränslepumpen dött. Robert fick till slut kasta in handduken.
Väldigt trist för Robert för lördagen bjöd på fantastiskt septemberväder med klarblå himmel, fantastiska vyer och fina vägar. Vi körde via Gräsmark till Torsby och tillbaks till Karlstad via bl.a. Lunneskogen.
Årets turen är avklarade. 30 mil blev det på fredag och 34 på lördag. Om det blir något nästa år återstår att se.