På tisdag eftermiddag den 14 december kom det upp något intressant i mitt Facebookflöde. En ny hoj hade presenterats under dagen och den verkade ha gått helt under radarn i alla mc-medier, och ingen hade hört talas om den förut. Stark Varg hette hojen och företaget bakom heter Stark Future, bildat av Daniel Petersen och Anton Wass, grundarna till Pierce AB (24MX och XLMOTO) – varumärken som de flesta som kör hoj känner till.
Stark Future har sin bas utanför Barcelona i Spanien och de har jobbat på projektet Stark Varg sedan 2019. De har lyckats hålla detta totalhemligt för inte minsta rykte har nått ut. Flera kända crossåkare och dessutom folk som tidigare jobbat för amerikanska Alta har arbetat med projektet.
Hojen som jag läste om på tisdagen verkade vara något alldeles extra! Det var en eldriven fullvuxen crosshoj med 80! hästkrafter, fjädring från Kayaba, bromsar från Brembo och ett batteripaket på 6 kWh. Allt med en totalvikt på 110 kg! Efter att den presenterades i tisdags så har nätet svämmat över av info, så om ni inte hört talas om den så är det bara att ni surfar runt och läser på.
När man läser specen så verkar det för bra för att vara sant, speciellt för mig som nördat in mig på elfordon och kan en del om detta. Min KTM Freeride är lika tung som Vargen men har bara 3,9 kWh batteri, 24 hk och 85-kubikarens fjädring och bromsar.
Om något verkar för bra för att vara sant så brukar det ju också vara det och då skall man akta sig! I mitt fall tog dock habegäret över och hojen var ju dessutom skitsnygg så jag bestämde mig direkt för att beställa en.
Inte så enkelt skulle det visa sig då hemsidan hade kraschat. Det kanske berodde på att man sålde 800 cyklar på ett dygn!? Sent på kvällen lyckades jag dock ta mig in på sidan och beställde en hoj direkt. Det funkar ungefär som när man köper en Tesla eller Polestar på nätet: Man klickar i den utrustning och de varianter man vill ha, betalar en depositionsavgift och sedan får man vänta på leverans – i mitt fall till den 1 september 2022. Lång väntan, men jag kommer ändå att vara en av dem som får en ”tidig” leverans eftersom jag var snabb att beställa.
De val jag gjorde vid beställning var 18” bakhjul, sidostöd, röd färg, bakbroms på styret, fjädring för min vikt och 60 hk toppeffekt. Man kunde beställa 80 hästar men det kostade 10 000 extra och jag som knappt kan hantera Freeridens 24 hästar behöver inte 80.
Vargen är en ren crosshoj, men motorkaraktären kan anpassas på 100 olika sätt enligt företaget, allt från en 125:a till en 450 racehoj, och fjädringen kan ju shimsas om vid behov så hojen skall nog gå att köra på Björbybanan 😊
Det här var verkligen ett impulsköp… Har jag gjort bort mig?
Hoppas inte det. Hur som helst verkade förhandsinformationen alltför bra för att man inte skulle riskera en tusenlapp i deposition. Hojen kostar 123 000 i mitt utförande. Mycket pengar men jag tycker ändå inte det är svindyrt eftersom allt är dyrt i den här branschen (dyraste KTM-tvåtaktaren kostar faktiskt mer och för en KTM Freeride e får man punga ut 125 900 på JE68). Dessutom är det smart att kunna skräddarsy på nätet innan köp. Hade jag köpt en ny hoj i butik hade jag direkt fått lägga ut ett par tusen på hårdare fjädrar, t.ex.
Jag har tidigare skrivit här om att utvecklingen går sakta i elhojsbranschen, men nu verkar det hända saker. Det är väl ganska typiskt att det är en startup som presenterar en konkurrenskraftig hoj medan de traditionella tillverkarna verkar leva kvar på 1900-talet. Skall bli spännande att se vad som händer. Äger jag en Stark Varg i september eller var det bara en dröm?