Händer det något?

Vad händer med utvecklingen av el-motorcyklar egentligen? Det verkar gå i snigelfart minst sagt… Jämför med utvecklingen på bilsidan där proppen verkar ha gått ur och försäljningen av elbilar kommer att explodera de närmaste åren (tror ni mig inte så vänta bara och se).

Det är iofs svårare att få det att funka på mc-sidan jämfört med bilarna p.g.a. vikten på batterierna. Räckvidden på en landsvägs- eller äventyrshoj blir fortfarande väl kort med dagens batteriteknik, men för cross, enduro, trail, speedway, mm. finns tekniken redan. En nyutvecklad eldriven motocrosshoj borde kunna vara överlägsen de flesta ICE-hojar med redan befintlig teknik. Så varför händer inget?

En anledning kanske är att det inte finns någon riktig racingserie på offroadsidan (ännu). ”Win on Sunday, sell on Monday” är säkert fortfarande viktigt för de stora tillverkarna. Internationella motorcykelförbundet FIM har dock planer på en serie som skall starta 2022. Vi får se vad det blir av den.

En annan anledning till att mc-tillverkarna är sena på bollen, precis som de traditionella biltillverkarna, är säkert att de vill krama ut så mycket som möjligt ur de investeringar de gjort inom ICE och konkurrensen från någon Tesla saknas på mc-sidan. Dessutom är ju många av de stora mc-märkena japanska och japanerna är ju inte direkt kända för att vara i framkant när det gäller eldrift. Tänk bara på ”Toyotitanic” som de kallas av en del.

KTM var tidigt ute med sin Freeride e 2015, men modellen har inte utvecklats speciellt mycket sedan dess och något nytt verkar inte vara på gång. Freeriden är jättekul att köra, men den är inte en helt fullvuxen endurohoj (och det är den inte heller byggd för att vara).

Cake är ett intressant märke och deras Kalk är ändå mer ”Freeride” än KTM, och det går bevisligen att köra fort med den på tekniska banor. Det har ju Robert Kvarnström visat. Cake har lovat att visa flera nyheter på mc-mässan EICMA nästa vecka. Tyvärr tror jag att det handlar om pendlarfordon och mopeder snarare är race-hojar, men man kan ju hoppas!

Honda visade en eldriven cross  för snart två år sedan som såg jättebra ut, men därefter har inget hänt. När det gäller Yamaha så håller det Nederländska företaget EMX på att utveckla en eldriven cross baserad på YZ 250f. Kawasaki har kanske saker på gång och de har sagt att alla deras hojar skall vara elektriska 2035. Franska Electric Motion har en trail- och en offroadhoj i sitt program och från Kina lär det komma mycket framöver. Sur-Ron t.ex. är ju redan ganska stora.

Det kanske händer en del ändå, men jag tycker det går för sakta och jag är ganska besviken på KTM. Skulle vilja ha en eldriven EXC med samma fjädring, bromsar, mm. som på de bensindrivna hojarna. Kom igen nu KTM – presentera något nytt!

Motorcyklar är väl ingen stor utsläppskälla globalt sett, men jag tror att det kan bli svårt att motivera vår sport rent moraliskt om utvecklingen går för sakta. Många motorcyklar drar ju lika mycket bensin som bilar och tyvärr tror jag att många av oss hojåkare är ganska konservativa. ”Motorcyklar skall låta”, ”elhojar har ingen själ” och annat snack är inte ovanligt tyvärr.

Vi måste dock ta miljöargumenten på allvar om vi vill att sporten skall finnas kvar. Vi åker ju enduro och cross för att det är kul, inte för att vi måste ta oss till jobbet på hojarna och hur länge tror ni det dröjer innan arrangemang som t.ex. GGN börjar ifrågasättas? Det går åt 15-20 kubikmeter bensin med tillhörande koldioxidutsläpp under ett race. Kan bli svårt att försvara om fem-tio år om ingen utveckling av hojarna sker. SVEMO startade ett ambitiöst projekt om E-racing i början av 2020 (som jag var med i), men då kom också Covid och projektet verkar tyvärr ha somnat in.

Nej, nu har jag gnällt färdigt. Är trots allt optimist och hoppas på många intressanta nyheter 2022 och att den nya racingserien blir en succé!

2 reaktioner till “Händer det något?”

    1. Ja, det finns många elhojar, men jag är kräsen och vill ha något som verkligen kan konkurrera med de bästa endurohojarna. Det närmaste man kan komma idag är KTM:s Freeride e och en sådan har jag.
      Trots rejält med uppdateringar är den inte riktigt på samma nivå.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *