Kopplingsbyte på 350:n

Beställde en Rekluse automatkoppling när jag köpte den nya endurohojen och nu har jag monterat den. Visserligen är det väldigt fin koppling original på KTM 350, men jag har haft Rekluse på både Superenduron och Husan och man blir lätt bortskämd med det. Den koppling jag monterat nu är den senaste varianten EXP 3.0 som levereras med justerbar slavcylinder.

Att byta själva kopplingen var mycket enklare än den variant jag använt tidigare (Z-start pro), men eftersom även slavcylindern skall bytas blir det en del pyssel ändå och man måste lufta kopplingen ordentligt. Fördelen med att byta ut slavcylindern är att kopplingen kan justeras utifrån med en insexnyckel.

När jag provkörde efter montering verkade allt funka som det skulle och känslan i kopplingen kändes precis som med original. Handtaget blev inte ”dött” som med Z-start. Det enda jag märkte var att den verkade slira litet på de högre växlarna. Skall säkert gå att justera när jag fått provköra ordentligt.

CIMG1461
Om man lägger hojen på sidan slipper man tömma ut oljan.

CIMG1466
Här är själva ”hjärtat” i Rekusen – centrifugalkopplingen.

CIMG1469
Kopplingen i nya 350:n har inga vanliga fjädrar utan en diafragmafjäder.

CIMG1470
Gamla slavcylindern byts ut…

CIMG1474
…och ersätts med Rekluse justerbara.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *