Leatt Brace nackskydd… …och hur man klär sig med det
Efter att ha skadat nacken mycket allvarligt i en olycka sommaren -08 bestämde jag mig för att alltid använda nackskydd vid mc-åkning i fortsättningen.
Det finns ju en del mjuka kragar på marknaden, men på senare tid har det också kommit några mer avancerade skydd – det mest kända av dem är Leatt Brace. Det är ett skydd som ligger på axlar/skuldror och som sägs förhindra nackskador och kompression av nacken genom att skyddet hindrar hjälmen (och därmed huvudet) från att röra sig alltför mycket framåt/bakåt/i sidled vid en olycka. Skyddet skall också skydda halskotpelaren från att tryckas ihop.
Jag har nu hunnit testa skyddet vid ett par säsonger och det största problemet är att det är ytterligare en pryl man måste sätta på sig innan man kan ge sig ut och köra. När man väl har fått det på sig så tänker man inte så mycket på det vid körning. Det är mest i vägkorsningar man märker av skyddet då det tar i när man vrider huvudet. Jag hoppas bara att jag aldrig någonsin behöver testa om det verkligen fungerar som det är tänkt vid en krasch…
Ett problem med Leatt Brace för oss vanliga svenska grusåkare är att kombinera skyddet med varma kläder. Om man kör cross och enbart behöver ha crosströja är det nog inget större problem, men nackskyddet är tänkt att vila mot axlar/skuldror på föraren och då blir det genast problem om man vill stänga jackan – och det vill man ju oftast här i Sverige. Så här gjorde jag (innan jag köpt mig en anpassad jacka):
Jag offrade en gammal endurojacka genom att klippa bort kragen + ytterligare material runt halsen. Öppningen blev nu lika stor som omkretsen på nackskyddet. Blixtlåset kapades också en bit.
Så här klär jag mig vid normalt och kallt väder:
Undertröja först naturligtvis, därefter en vindtät halskrage (från Handelsboden) och sedan Leatt Brace.