Vargen invigd!

Nu har jag haft Vargen i drygt två veckor och hunnit med fyra körpass, tre på Hynboholm (sandbana) och ett på Björbybanan (svenskenduro).

På sandbanan funkar hojen bra, även om jag själv aldrig gillat sanden, men jag kör iaf bättre på Vargen där än med någon av de tidigare hojarna jag haft. Det betyder inte att jag kör bra, men Vargen känns stabil och att effekten finns där hela tiden underlättar. Vikten märks knappast alls utom när man hamnar i svårigheter av något slag.

På Björbybanan körde jag bara två varv och hann också med två riktiga vurpor. Det var snorhalt på stenhällarna och jag måste nog träna en del på att köra Vargen där. När det inte finns någon koppling och däcken är stenhårda crossdäck så får man vara försiktig med ”gasen” annars spinner det loss direkt! Det gör ont (i hjärtat) när ens nya hoj slår i backen med en smäll och kanar nerför en stenhäll. Fotpinnarna klarade sig men ett bromshandtag gick av.

I det stora hela känns ändå Vargen väldigt bra att köra, men jag har hittills hållit mig i det lägre effektregistret. Man kan variera effekten som man vill mellan tio till sextio hästkrafter. En elhoj levererar effekten på ett annat sätt än en bensinhoj och man har kraft över hela registret. Därför klarar man sig med mindre effekt på en elhoj jämfört med bensin (tycker jag).

Vargen är en ren crosshoj, men eftersom man kan ställa in effekten och motorbromsen som man vill och eftersom jag valt 18″ hjul bak så skall den nog funka bra som endurohoj också. Fjädringen behöver dock anpassas till enduro, men det får bli ett senare projekt.

Har redan fått punktering (pyspunka) på framdäcket tyvärr och eftersom originalslangarna är kända för att inte hålla luften så bytte jag ut den mot en korv. Originalslangarna påminner mer om kondomer än gummislangar. Skulle inte lita på dem i något sammanhang 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *