Idag har jag provkört KTM 1190 AdventureR (den vanliga testade jag förra veckan) och nya BMW 1200GS.
Började med KTM:en. Var ute i ca 20 minuter och hann snurra litet runt stan och några korta svängar på grus. Mappningen var inställd på läge ”offroad” och fjädringen är konventionell på den här modellen, dvs vanliga fullt justerbara WP-grejor fram och bak. Dessutom hade den TKC80-däck med slang och det är väl så man själv skulle utrusta den om man hade en, så den här hojen kändes väldigt rätt för mig. Brydde mig inte om att testa någon annan mappning än offroad – det hade jag ju gjort på den andra modellen – utan ville mer känna hur den kändes i chassi och fjädring.
R-varianten är litet högre än den vanliga, men inte värre än att en kortbent sak som jag når ner med tårna. Fjädringen kändes överlag väldigt bra och hade litet av det där ”offoroad-gunget” som jag saknade på den andra varianten. På asfalt kändes den väldigt bra och på grus kändes den förtroendeingivande det lilla jag provade. Testade litet småsladdar och att bromsa stopp så att ABS:en trädde in. Om man litar på säkerhetssystemen och vänjer sig vid vikten är den säkert ruskigt snabb på grus den här!
Efter KTM var det dags för BMW. Den här hojen var inställd på ”Dynamic-läge” vilket innebär den rappaste mappningen. Göran på GMC tyckte jag skulle ha det. Den här hojen är litet annorlunda än KTM genom sin motor och kardan. Den drog väldigt fint redan från botten, men varvtalsområdet är också kortare. Att stå och köra kändes faktiskt litet bättre än på KTM eftersom BMW:n verkade smalare om midjan. Fjädringen kändes också väldigt fin, jämförbar med 1190 Adventure (vanliga), men inte lika fin som KTM-R. Nu är det ju massor av inställningsmöjligheter på alla fjädringar, så alla kan säkert få något som passar för resepktive körstil. Så som rutan var inställd på BMW:n så kändes vinden litet mindre än på KTM.
Motor och växellåda vara fina på BMW, men inte lika fina som KTM och vid av- och påslag på gasen så märks det att det är en kardanhoj. Tror att BMW:n skulle ha varit litet behagligare med en mildare mappning. Får testa det en annan gång.
Vem är bäst? Ja, högst subjektivt och efter 20+20 minuter, men ändå överlägset: KTM 1190 AdventureR.