Nu har man fått testa Husan på grus också. Det blev en sväng på ca 20 mil uppåt Sunne och tillbaka idag. Vi var fem stycken som utnyttjade det milda höstvädret till litet grusbus. Tråkigare kan man ha.
Det var en trevlig tur utan större incidenter och dessutom träffade vi på trevligt folk ute i skogen! På en av de mindre sträckorna mitt ute i obygden hade två gubbar (ja jag vet, jag är gubbe själv…) som röjde skog fällt några smågranar över vägen så den var spärrad. Snabbt var de framme och sågade av en lagom bit så att vi kunde åka vidare. Kul att träffa sådant folk i motsats till alla sura man stöter på!
Hur funkade 570:n på grus då? Jodå, helt ok får man väl säga. Jämfört med SuperEnduron så är förstås den här hojen betydligt mera lätthanterlig när det blir riktigt små och knixiga vägar. Främst märks det på att man kan bromsa senare och gå in i böjarna med högre fart. Det är ju inte lika många kilo som skall hanteras.
Fjädringen är också bättre och motorn är rappare och effekten mer ”direkt”. Man kör fortare på små slingriga grusvägar helt enkelt. På litet större vägar är dock SE:n det bättre valet. SuperEnduron är ju en större cykel och man sitter litet rymligare. Den är också stabilare i hög fart på löst underlag.
Testade olika mappningar på Husan och i advanced-läget som jag körde med på slutet är den helt enkelt grymt snabb – och rolig!
Har ju inte hunnit modifiera något på Husabergaren ännu och det är en del som måste fixas för att den skall funka fullt ut på gruset:
– Hjulen måste balanseras. Det sitter lås fram och bak vilket gör den olidlig att köra längre sträckor på större vägar.
– Styret skall framåt en bit och upp ca 10mm.
– Backspegel är ett måste när man åker i grupp och i trafiken.
– Utväxlingen måste ändras med ett mindre bakdrev. Nu är den drevad för enduro.
– Handskydd skall monteras.
– Blinkers åker nog också på.
– Gasrullen skall bytas mot en throttle cam med mildare utväxling. Som det är nu så riskerar man att hamna i omloppsbana om det är skumpigt och man råkar ge gas där det inte var meningen.
– Styrdämpare står på önskelistan inför framtiden.
Tuff körning kräver softare mappning. På 690:n sitter mapswitchen under sadeln.