Årets första tur på grusdäck blev det idag, men inte utan en och annan svordom. En hel del snö var kvar i skogen och på småvägarna, men det visste jag ju innan. Det var inte snön som ställde till det utan istället ett närmast osannolikt däckskrångel innan jag slutligen kunde komma iväg och åka hoj.
Det började när jag krängde av dubbdäcken och krängde på grusdäcken på påskafton. Efter att ha monterat av de vassa däcken och fått på grusframdäcket, pumpat det och monterat det så var det pyspunka. Hade klämt sönder slangen vid monteringen, så det var bara att börja om.
Ut till Biltema och köpa ny slang…
Ovanstående procedur upprepade sig IGEN med tillägget att jag dessutom drog sönder däckslåset. Ut till Biltema IGEN och köpa ny slang och däckslås…
Efter många om och men var äntligen framhjulet på plats och jag började jobba med bakhjulet. Byte av däck till ett nytt MT 21 (som är HÅRT). När hjulet sen är på plats på hojen så drar jag åt däckslåset bak och ”PING” så drar jag sönder det också… Ut till Biltema IGEN och köpa ett däckslås till. Nåja, man kan nog åka med trasigt däckslås också, så när jag kommer hem så bestämmer jag mig för att åka till macken och fylla luft istället för att kränga en gång till. Åker iväg med hojen, men kommer bara 10 meter när jag inser att det är pyspunka bak. Ridå! Ger upp och går in och äter påskmat.
På Påskdagen är jag trött på detta och ringer min däckshandlare: HJÄLP – har du en slang och kan du montera den!? Ja, det har han och han kan montera trots att det är påskdag. Bra service! Åker ut till honom på eftermiddagen med bakhjulet i skuffen. Nu hade han dock ingen slang hemma visade det sig utan vi får ta en begagnad som ändå verkar hålla luft.
Hem med hjulet och montera. Nu har jag ett riktigt bakdäck på hojen och fram verkar det också hålla luft. Går in och äter påskmat.
På Annandagen är det äntligen dags för barmarkspremiär – en helig ritual för oss mc-nördar. På med alla #%”& kläder och ut i garaget. Startar motorn, på med hjälm och handskar och… då ser jag att framdäcket är platt! Pyspunka!
Stänger inte ens av motorn utan rusar ilsket in i garaget och rycker tag i en flaska punkaspray som jag fyller framdäcket med och åker sedan iväg för att sprida ut sprayen i framdäcket. Behöver kolla trycket bak så jag kör till Shellmacken där de har en luftkula som passar till hojar. Vad den ormar sig hojen… Nu är det punktering bak också!!!
Den begagnade slangen höll alltså inte luft trots allt. När jag kommer fram till macken är det en milslång kö till Karlstads – som det verkar – enda fungerande luftkula (det är ju sommardäcksdags för alla bilister). Orkar inte vänta utan går in i macken för att köpa mer spray, men kommer på att jag nog har en punkaspray till hemma i garaget så jag åker hem och fyller även bakslangen med klet.
Nu har jag två stenhårda och obalanserade däck på hojen som fantastiskt nog verkar hålla tätt. Det blir sedan en kort tur i Karlstads omgivningar och får man bara köra litet hoj så blir man på bättre humör och ilskan lägger sig så smått.
Nu står hojen i garaget och om det är luft i däcken i morgon så får den leva…