Jag anmälde mig till årets GGN redan förra året eftersom den nya banan såg så kul ut. Och det är den säkert under andra förhållanden, men i år blev det inte riktigt som det var tänkt.
På onsdag den 22 oktober åkte jag och Catharina över till Gotland. Jag skulle köra Gotland Grand National och sedan skulle vi ha lite Gotlandssemester.
Ditresan blev stressig eftersom vi kom iväg lite försent och vi fick gasa på ordentligt efter ett laddstopp i Arboga. Släpkärra, hög fart, regn och motvind är inte idealiskt när man kör elbil och vi kom fram till boendet med ca 2 mil kvar i ”tanken”.
Torsdagen ägnades åt besiktning och allmänna förberedelser. Åt gott på kvällen
På fredag den 24:e var det tävlingdax i min klass. Även nu var vi dock lite sent ute. Jättelång kö från Visby in till banan och vi fick parkering långt ifrån Arena 1. Gick in med miljömatta och en del andra grejer, gick tillbaks efter hojen och körde (igen) alldeles för fort bort till starten där jag trängde mig in i mitt led och precis när jag kommit upp i sadeln sade speakern ”Det är två minuter kvar till start”.
Så gick starten och det var ändå skönt att vara iväg efter allt strul. Problemen med underlaget började dock ganska snart efter start och det var långa köer vid alla blöthål. Hade nytta av backväxeln på Vargen som tog mig ur en del ”proppar” och gjorde att jag kunde köra vidare.
Problemen i början var dock inget mot vad som skulle komma i den sk. kraftledningsgatan efter att varvet vänt uppe vid Arena 2.
Allt regn innan och under loppet gjorde att banan blev ett enda stort lerbad med köer, fastkörda hojar och ett allmänt kaos! Flera hundra hojar fastnade och fick bärgas. Ett första varv som borde ha gått på 45 minuter tog ca 1:45 för mig.
När jag kom till depån efter varv 1 trodde jag att jag hade god tid på mig att ladda, men när jag stod vid laddningen sade speakern att körtiden kortats från tre till två timmar.
Drog snabbt ut på ett andra varv (trodde jag), men passerade målgången vid 2:01:13 och flaggades av – och tur var väl det! Jag hade säkert fastnat ute vid kraftledningsgatan om jag fortsatt, men man tänker inte alltid klart i sådana här situationer…
”Det är bättre att vara ute på hal is å ha de glatt än att gå i lera och sörja” sjöng Robban Broberg en gång. Att köra årets GGN kändes både som att vara ute på hal is och att klafsa i lera och det var trist att det bara blev ett varv, men efter en viss besvikelse kändes det ändå ganska glatt att ha klarat ett varv i detta kaos.
Funderar starkt på revansch nästa år!






Efter tävlingen blev det lite Gotlandssemester för mig och Catharina med besök vid Blå Lagunen, kolla raukar på Fårö, gå på Gotlands museum, mm. Vi besökte också Gotland Ring där vi fick köra ett varv på banan med vår KIA EV6. Kul!
Vi åt en del god mat också och på måndag avslutade vi med en jättegod ångkokt kolja på Bakfickan i Visby innan vi åkte hem.






Follow