MC-mässan 2024

Nu var det dags för mc-mässa igen – det var länge sedan sist. Den här gången var mässan i Älvsjö. Åkte med SMC:s bussresa från Karlstad och hann springa runt i fem timmar innan det var dags att åka hem.

Mässan har varit inställd flera år på grund av Covid, dåliga tider, mm., men nu var det alltså dags igen. Kanske en indikator på att vi är på väg mot bättre tider? Man kan ju alltid hoppas…

Vad var mest intressant? Ja, inte för att jag skall köpa en, men BMW:s nya 1300 GS är verkligen snygg. Ser liten och kompakt ut trots motorstorleken. Royal Enfields nya 450 Himalayan såg också bra ut och framför allt imponerar priset: 66900 för en nyutvecklad 450 med vätskekylning, moderna fjädringskomponenter, mm. Man får två Himalayan för priset av en KTM 450 EXC!

Det är kul att vara på mässa, men jag får ändå en känsla av déjà vu. Det är nog 20 år sedan jag var på min första mässa men det mesta är sig likt. Mer adventure och mindre custom än förr visserligen, men mycket är som det alltid varit och ibland känns det som om utvecklingen inte bara stått still utan att den går bakåt. Vissa hojar liknar mer 1954 än 2024. Ta Royal Enfields 650 Shotgun t.ex. Den sägs vara byggd för att attrahera en yngre målgrupp, men är det verkligen sådana hojar de unga vill ha?

En annan reflektion är att det är fossilnostalgin som helt dominerar. El-hojar lyste (nästan) helt med sin frånvaro. Var fanns Stark Future och Cake, t.ex? Trumph visade sin nya crosshoj TF 250. Den såg fin ut, men liknar ju alla andra crosshojar. Var är nytänkandet och varför lägga ner resurser på att utveckla en ny fossil-cross till 2024?

Mässan är business och det är tillverkarna själva som bestämmer om de vill kosta på att visa upp sig, men flera saknades. Yamaha t.ex. liksom Harley och KTM. Tycker det är synd. Potentiella kunder vill ju klämma, känna och jämföra olika märken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *