Novemberkåseri

Efter ett uppehåll på nästan två månader kunde jag inte låta bli att ta mig en grusvägstur. Min opererade axel har läkt bra och snart kan man nog ge sig ut i endurospåret också. Det handlar inte så mycket om att kunna köra, för det verkar inte vara några problem, utan mest att jag inte har någon större lust att vurpa – ännu – och vurpor det blir det ju i spåret till och ifrån. Man är ju ingen  novemberkåsaförare direkt.

Idag drog jag en sväng norrut på östra sidan av Fryken, rundade Ransjön och vände hemåt igen. Inte de mest inspirerande vägarna kanske. Det är relativt stora grusvägar och jag har åkt dem massor av gånger på väg mot roligare upplevelser, men det var skönt att komma ut en sväng och jag tog det medvetet lugnt och motstod frestelsen att testa nya vägar.

När man åker hoj så här så får man tid att fundera en del, inte bara på livets mening och sådant, utan även på viktigare saker som t.ex. motorcyklar. I mitt garage finns ju bara en hoj och den används till både grus och enduro men helst skulle man ju vilja ha ett par hojar till. Husaberg 570 är trots allt en kompromiss även om det är en jäkla bra sådan. När man åker litet längre turer så kan man lätt köra 10-15 mil utan att ens stanna. Den vibrerar inte alls mycket och funkar kanon på grusväg. I endurospåret är den relativt snäll för att vara en 570, särskilt efter att jag gjort vad jag kan för att tämja den genom att montera mapswitch, throttle cam och Rekluse.
Men helst skulle man ju vilja ha minst tre hojar istället för en och hur skulle garaget se ut då?

Ja, 570:n skulle nog vara kvar, men rallykitad och redo för de där långa grusturerna i Sverige och kanske utomlands.

Hoj nummer två är ett lätt val – det skulle bli en KTM 1190 Adventure R. Har visserligen inte ens sett den i verkligheten än, men specen säger: Vill ha!

Hoj nummer tre skulle bli en ren motionsenduro, men vilken? Kanske en KTM Freeride E? Förutom enduro skulle man ju kunna smyga ut på de där riktigt förbjudna vägarna utan att någon ens lade märke till att man fanns. I ryggsäcken har man en sladd så att man kan koppla ut sig på någon bondes elnät om batteriet blir tomt, eller kanske en utfällbar solpanel? Man får nog ha gott om kaffe i ryggsäcken i så fall…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *