Idag den 20 september ordnade GMC provkörning av Husabergs 2013-modeller på Björbybanan. Att få bli bjuden på våfflor och kaffe och att få lorta ner någon annans hojar lät ju lockade, så jag åkte dit.
Annars är ju inte Husas 2013-modeller så värst lockade tycker jag. Vinkelmoton är borta ur sortimentet och egentligen är Husaberg blåa KTM:er numera. Synd! Det är dock fina cyklar med specifikationer högt över en annans nivå, så det som jag tycker är synd är mer det att Husabergs identitet suddas ut. Hoppas man kan behålla 570:n länge…
Provkörningen ägde rum på kortkorta varvet och jag körde först ett uppvärmningsvarv med min egen hoj och sedan avverkade jag ett par varv var med TE 300, TE125 och FE250. Avslutade med ett varv till på den egna hojen.
En så kort körning ger ju inte så mycket förstås, men man hinner känna litet på de olika motorkaraktärerna. 300 tvåtaktaren kändes alldeles för stark för enduro tyckte jag, trots mildaste mappningen. 125-kubikaren var betydligt mer lättkörd och det var stor skillnad i motorkaraktär jämfört med 300:an. Man fick bara se till att hålla varvet uppe. Mest harmonisk kändes FE 250 och den är nog idealisk för en sådan som mig om man bara skall köra enduro.
När jag körde min egen hoj på slutet kändes den visserligen mer lätthanterlig än 300 tvåtaktaren, men en 570 är råbarkad i endurospåret – så är det bara. Det uppvägs dock av de fina grusegenskaperna. Dessa skall avnjutas på lördag!