Impulsköp kanske det kan kallas, för plötsligt har jag två Freeride e i garaget. Min ”gamla” -17 har nämligen fått sällskap av en sprillans ny -19 som jag köpt på CEC Motorcycles i Göteborg. Varför nytt? Ja, KTM gör nu samma sak med den nya generationen som när första introducerades och dumpar priset på nya hojar. Bra för mig som kunde köpa en ny för 79 900, men inte så kul för den som köpt till fullpris (117 900 inkl. laddare).
Nu har jag en ny hoj plus ett extra 3.9 kWh batteri att byta med och jag kan sälja den gamla hojen. En ganska bra affär tycker jag med tanke på vad ett nytt batteri kostar!
Hojen är uppdaterad med Öhlins-fjädringen från den gamla hojen (passade rakt av på den nya), styrhöjare, ledlampa, KTM:s handguards och dubbdäck.
Det var ett mystiskt fel på hojen när jag när jag kommit hem med den och skulle provköra. Felkoder blinkade, lampan för tom bensintank lyste, broms- o bakljus funkade inte och hojen gick någon minut, sedan dog den. Felsökte halvt ihjäl mig först, men sedan filmade jag felkoderna och skickade filmen till CEC i Göteborg. De tipsade mig att ta gasreglaget från den gamla hojen och montera på den nya – och det funkade! Ett elektronikfel i gashandtaget hade gjort att allt elektriskt fick spel.
Den nya generationen Freeride e har WP:s Xplor-fjädring fram och bak, men jag flyttade som sagt över Öhlins direkt. Det gjorde att hojen blev mycket högre och nu fattas det nästan en decimeter för att den skall kunna stå på sidostödet! Skall bli spännande att få testa den på endurobanan.
Jag har iaf hunnit med en kortare provtur: