Arrangemang

Grusvägsåkning i Värmland 2016

Du som kör grushoj – BMW 800GS, Honda XR 650, KTM Adventure eller liknande – kom till Värmland och upplev några dagars härlig grusåkning på det underlag som din motorcykel är byggd för.
I Värmland finns några av de bästa grusvägarna i Sverige omgivna av härlig natur med stora skogar och många  sjöar. Häng med på en upplevelse där allt ingår – boende, bensin, mat och framför allt guidad mc-körning i den fantastiska Värmlandsnaturen!
Grundtanken med arrangemangen är att du inte skall behöva bekymra dig över praktiska saker som vägval, tankning, mat, mm. utan bara ägna tiden åt grusåkning och trevligt umgänge.

Säsongen 2016 ordnar jag turer på beställning. Våren 2016 är för närvarande fullbokad. 
Nedan följer litet info om hur det brukar se ut inklusive pris för en typisk tredagarstur.

Boendet
Vi upprättar vårt ”basecamp” på Kils Golfklubb vid sjön Fryken 25 km nordväst om Karlstad. Boendet består av fyrbädds campingstugor med kök. Dusch och WC finns i en närbelägen byggnad.
Här befinner vi oss i södra Fryksdalen med ett oändligt antal grus- och traktorvägar runt knuten. Golfklubben ligger endast 6 km från Kils centrum med affärer, bensinstationer, systembolag och restauranger. Ett par km från campingen ligger Kils MK:s fina crossbana.
Vi brukar starta vår offroadsafari med middag och förarmöte i restaurangen på golfklubben kvällen innan vi startar.

Körningen
Konceptet handlar framför allt om aktiv gruskörning utan packning, men trevlig samvaro samt god mat och dryck är också en viktig del av vistelsen. Du behöver inte vara någon offroadexpert för att hänga med, men en viss körvana på grusväg och offroad behövs.
Vi kör upp till 350 km på en dag (om ni vill och orkar) på grusvägar, små slingrande skogsvägar och med några inslag av offroadkörning. Det blir bara kortare sträckor på asfalt. Vi kör naturligtvis i olika områden om vi kör flera dagar. Erfaren grusguide följer med hela tiden.
Vi kommer att stanna på mysiga ställen längs vägen för fika och lunch.  Tankning är inplanerad. Varje eftermiddag kommer vi tillbaka till baslägret.

Körningen kommer att vara anpassad för offroadhojar så det är inte fråga om svår endurokörning, men några mindre utmaningar kommer det att bli.
Själv kör jag KTM 350 eller Honda Varadero.
Offroaddäck av typen Pirelli MT21 eller Continental TKC 80 är nödvändigt, både för din säkerhet och för att du skall få  ut det mesta av körningen.
Tempot kommer att anpassas efter deltagarnas önskemål.
Vi kommer att köra i en grupp enligt rotationssystemet (förklaras nedan). Fluorescerande väst används av förste och siste man i gruppen.

I priset ingår allt du behöver för din vistelse: Boende, frukost, lunch, middag och inte minst bensin. Detta innebär att vi kommer att kunna tanka snabbt och smidigt och du behöver inte bekymra dig för om och när du skall tanka. Ställ dig bara i kö när vi stannar vid en mack så fyller jag tanken åt dig.

Övrigt
Du måste ha gällande försäkring på din mc och ordentlig skyddsutrustning inklusive ryggskydd.

All körning sker på egen risk.
Egna lakan/sovsäck och handdukar behövs i stugan, men kan hyras om du vill. Kontakta golfklubben i så fall. Stugorna skall städas innan de lämnas, annars tillkommer en avgift på 300:-

Prisexempel: 3250 kr för en tredagarstur med middag kvällen innan och i det ingår:
– Guidad körning i tre dagar i olika områden.
– 3 x frukost i golfrestaurangen.
– 4 x middag i golfrestaurangen.
– Lunch på lämpliga matställen längs vägen.
– Bensin under alla tre dagarna. Du måste dock ha full tank när vi startar.
– Tre nätter i fyrbäddsstuga på vid Kils golfklubb.
Antalet deltagare är maximerat till 8.
Om vi kör en eller två dagar gör vi upp om ett annat pris.

Betalning sätts in på Bankgiro 5415-2756

Hälsningar från er grusguide Anders Jonsson.

Anmälan sker via e-post till:
anders56jonsson@gmail.com    

Körning enligt rotationssystemet:
Ni som kört en del grusväg i grupp vet säkert att det kan bli ganska långa stopp ibland och dåligt flyt när snabbare förare skall vänta in de övriga i korsningar. För att få bättre flyt och kunna utnyttja tiden till mc-körning istället för väntan så kör vi med rotationssystemet.
Det fungerar så här:
Gruppen har en gruppledare och en siste man (köchefen) som känns igen på likadana fluorescerande västar.
När gruppledaren kommer till en vägkorsning där osäkerhet om vägval kan råda ger han tecken åt tvåan i gruppen som åker åt sidan och stannar i körriktningen. Gruppledaren bara fortsätter att köra. Allt eftersom övriga passerar tvåan visar han åt vilket håll övriga skall svänga och när köchefen närmar sig åker tvåan iväg. Köchefen åker alltid  sist. När nästa korsning kommer så markerar gruppledaren åt den nya tvåan att vänta in köchefen, osv.
På det här sättet så blir tempot och flytet mycket bättre eftersom endast en person behöver stanna vid korsningar, övriga bara kör på. Gruppdeltagarna får dessutom hela tiden växla position i gruppen.
Gruppledaren stannar då och då för pauser, men detta görs när man behöver vila och samla ihop gruppen (eller kanske titta på utsikten och fota). Köchefen kan bytas ut då och då så att inte en person behöver ha detta uppdrag hela tiden. Däremot är gruppledaren i vårt fall hela tiden densamme (dvs. jag).
Det kanske låter krångligt om ni inte testat förut, men jag lovar – det funkar ”gôrbra” när man väl kört ett par mil och vant sig vid systemet.

/Anders J.