Bromsar

Fjädringen är uppdaterad på min nya Freeride e, men något behövde också göras åt bromsarna. De är inte top-of-the-line på KTM Freeride (även om de blivit bättre på de senare årsmodellerna)

Med bakbromsen på styret har jag märkt att jag använder den mycket mer nu än jag gjorde på tidigare hojar. Det är ju mycket enklare! Efter 10 timmar var det metall mot metall på bakbromsen och istället för att byta bara beläggen har jag bytt hela bromsoket till ett nytt från MotoMaster. Beläggen är större än original och hela oket känns kraftigare. Skall testas på banan i morgon (den 8 mars)!

7 reaktioner till “Bromsar”

  1. Hej Anders och tack för trevlig sida.

    Går i tankarna att köpa en E-XC från 2019.
    Dock är jag 193 cm och 95 kg.

    Kommer den vara för liten?

    Jag behöver investera i högre styre, sänka fotpinnarna, högre sadel, styvare fjädring etc.

    1. Hej Marcus!

      Själv väger jag drygt 90, så vikten är inget problem bara du byter fjädrar. Hojen är litet mindre i formatet än en vanlig EXC, men fotpinnarna går att justera och högre styre går ju alltid att fixa.

      Jag rekommenderar den!

      /Anders J.

  2. Hej har inte kört cross så mycket utan gillar mest att cykla och är ingen hejare på att greja heller. Nu skall det köpas en 65cc till pojken och jag funderar på att köpa en elcross av gamla modellen då jag inte har råd att köpa en ny. Hur skulle du säga att den gamla modellen funkar rakt av?
    Mvh Mattias

    1. Hej Mattias!
      Antar att du tänker köpa en Freeride e av den första generationen (2015-17)? Den hojen funkar lika bra som den nya, men batteriet har 50% mindre kapacitet. Det är den stora skillnaden.
      mvh
      Anders J.

      1. Yes, då kan jag köra i skogen runt gården utan att störa, men skulle du säga att den är likvärdig en ”vanlig” cross? Har väl tänkt att köpa 250 4takt annars men skulle vara skönt att slippa oljor och bensin och buller.

        1. Beror på vad man menar med likvärdig. Själv tycker jag att jag kör snabbare på elhojen än på en vanlig när det är litet knixiga endurobanor. Bromsar och fjädring är inte riktigt i klass med en vanlig cross/endurohoj, men om du skall köra i skogen runt gården så funkar den jättebra.

Lämna ett svar till Marcus Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *