Uppdaterad elhoj

Nu har jag kört min KTM Freeride e i 39 timmar, alla i endurospåret, och det har blivit några uppdateringar. Eftersom Freeriden är litet mindre i formaten än en vanlig enduro så har jag höjt styret 15 mm. Den viktigaste uppdateringen har jag dock gjort med fjädringen. Ganska snart efter att jag köpt hojen bytte jag till hårdare fjädrar fram och bak, men efter att ha kört ett 20-tal timmar ville jag förbättra fjädringen ytterligare. Det är trots allt 85-kubikarens fjädring på Freeriden och den kändes litet stum och okänslig.

Började kolla på Blocket efter Öhlinsgrejer till 85-kubikare och det fanns en del. Slog till på ett par kompletta gaffelben med Öhlins cartride och en Öhlins STX 46 bakdämpare. När jag skulle montera dämparen blev det dock problem. Reservoaren på originaldämparen pekar snett bakåt medan Öhlinsdämparen pekar snett framåt. Den passade inte.

Som tur är känner jag en duktig fjädringskille som modifierade bakdämparen. Inte världens lättaste dock. Hela övre delen av dämparen måste bytas, men nu pekar reservoaren åt rätt håll. Förutom detta byttes fjädrar både fram och bak, olja byttes, shimsning, mm….

Det här kan kännas som overkill för en relativt långsam motionär som mig, men nog blev det bättre! Man kan hålla högre fart i spåret och hojen känns allmänt litet tryggare. Den går också något högre än tidigare, framför allt bak.

Sveriges enda Freeride e med Öhlins fram och bak?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *