Electric Enduro

Det började med en gräsklippare…

För några år sedan köpte jag en laddningsbar batteridriven gräsklippare när den gamla bensinaren gett upp. Ville testa och upptäckte snart att den här klipparen var både enklare att hantera och lättare att klippa med. Tystare var den också förstås. Iron Maiden behövde inte vara på högsta volym i lurarna när man klippte 🙂

2017 skaffade vi elbil i familjen. Hade gått och grunnat på det ett tag och eftersom min arbetsgivare (Karlstads kommun) är så snäll att man låter anställda leasa en miljöbil till ett förmånligt pris så slog vi till på en BMW i3. Vilken bil! Tyst, oerhört smidig och lätt att köra och framför allt kul eftersom den har väldigt bra acc. Bilen gjorde att jag började bli litet elnörd. Att ha en bil som kostar drygt en krona milen i elkostnad att köra och accar som en Porsche är ju inte fel.

Från gräsklippare till bil är ju steget långt, men från bil till mc är det kanske inte lika avlägset. Har länge varit sugen att testa KTM:s Freeride e och när jag hittade en -17 till ett bra pris på Blocket i februari 2019 slog jag till. Det blev en tur till Nykvarn där hojen fanns och sedan dess är jag elhojsägare. Min Honda Varadero såldes och KTM 350:n har jag inte kört sedan dess. Jag gillar alltså Freeriden!

Hur funkar den? Ja, att köra elhoj är annorlunda. Effekten kommer direkt men ändå lätthanterligt och lösningen med bakbromsen till vänster på styret passar mig. Den är också mindre i formatet är en vanlig endurohoj, dock inte lättare eftersom batteriet väger bly.

Har kört ca 17 timmar enduro sedan jag köpte den och har gjort en del små modifieringar. Dessutom har jag köpt ett extra batteri. Återkommer med mer erfarenheter och praktiska tips kring hur det funkar att köra el i endurospåret.

Träning på Hynboholms endurobana. Foto: Patrik Jordansson.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *