Provkörningar: Triumph Tiger 800 XC och BMW K 1600 GT

Åkte ut till Karlstads ”Bike Street” sent på eftermiddagen och gjorde två snabba (!) provkörningar av Triumphs och BMWs nyaste hojar på onsdagen.
Testade Tigern först. Det var den mer offroadanpassade varianten 800 XC med ekerhjul (21# fram) och litet längre fjädringsväg.
Det var en bekväm hoj med bra körställning och ganska kraftigt skålad sadel. Man fick litet mer känsla av att sitta ”i” hojen jämfört med Superenduron som man sitter mer ”på”. Stående körning var inga problem, men jag skulle nog höja styret ca 20 mm. om jag köpte en. Den gick väldigt stadigt, men en tur runt stan och en kort sväng på motorvägen säger ju inget om hur den är på kurviga småvägar eller på grus. Det som däremot märktes var motorn! Jag blev enormt imponerad av gången i radtrean. Den drog rent från under 50 på sexan och det var rejält klipp i motorn när man drog på. Kan tänka mig att den funkar utmärkt på grus eftersom den var så otroligt lättdoserad på gasen och hade ett långt register.
Efter Triumphen var det dags för BMWn. Hade egentligen inte tänkt testa den, men när min kompis Eje var ute med 800:an knallade jag över vägen till GMC och fick låna nycklarna till BMWs nya touringlok med radsexa, 160 hk och 332 kg torrvikt.
Jag var ärlig mot säljaren och sade som det var att jag inte hade några planer på att köpa något dylikt, men att det är kul att provköra. Har aldrig kört en sexcylindrig mc förut…
Hojen gick naturligtvis väldigt mjukt och helt vibrationsfritt. Faktum var att jag satt och letade efter en högre växel flera gånger fast jag redan hade sexan i.
Körde en litet längre sträcka på en större väg i relativt hög fart och kunde ordna en närmast vindstilla förarmiljö med hjälp av den eldrivna vindrutan.
Att hojen hade en fin motorgång var ju väntat, men det bestående intrycket var konstigt nog sportighet. Att komma upp i XXX km/h var inga problem och när man låg i 100 så kändes det som om man kunde gå av och promenera bredvid…
Det enda negativa jag kunde hitta var att man kände av vissa lastväxelreaktioner – något som verkar vara svårt att bli av med på kardanhojar.
Tack Triumph Center och GMC för provkörningarna.
När jag åkte därifrån på min KTM kändes en viss skillnad i karaktär om man säger så…

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>